Ondersteunende gebaren

Begrijpen en begrepen worden

Nederlandse gebarentaal is een volwaardige taal, compleet met woordenschat en grammatica. In plaats van de volledige gebarentaal, gebruiken wij alleen die gebaren, die de gesproken taal ondersteunen, Nederlands met Gebaren (NmG).

Gebaren zijn meestal iconisch van aard: ze beelden het bedoelde uit. Zo helpt het gebaar uitbeelden wat de betekenis van de klank (het Nederlandse woord) is. Door het gebaar kan de nieuwe klank (woord) gemakkelijk gekoppeld worden aan de reeds bekende klank (woord) en betekenis in de moedertaal. Zo helpt het gebaar een brug te maken tussen de moedertaal en de aan te leren taal.

Gebarenproject Master Amiko

Tijdens het laatste kwartaal van 2017 heeft het team van nieuwkomersschool Master Amiko geleerd om gebaren te gebruiken in de communicatie met leerlingen. De toepassing van gebaren bij nieuwkomers is nieuw en wordt nog nergens in Nederland toegepast.

Op nieuwkomersschool Master Amiko zitten leerlingen met verschillende moedertalen. Om goed te kunnen communiceren is het gebruik van gebaren een handig hulpmiddel in het koppelen van de moedertaal aan het Nederlands. Dit geldt zowel voor het team als voor de leerlingen onderling. 

Leerlingen die het Nederlandse woord nog niet kunnen uitspreken, kunnen zich toch uitdrukken door het maken van een gebaar. Het Nederlandse woord volgt daarna snel. Ook is het voor het team fijn om te kunnen zien wat er in een leerling omgaat, zonder dat deze dat in het Nederlands hoeft uit te drukken.

De belangrijkste redenen voor het gebruik van gebaren zijn het begrijpen en begrepen worden en het versnellen van het aanleren van de Nederlandse taal. Het gebruik van gebaren is ook voor beelddenkers ideaal, het richt de aandacht en komt anders ‘binnen’.

Slotvoorstelling voor en door leerlingen en team Master Amiko

Inspiratiesessie: hoe bereik ik iedereen?

 

Wat een bijzondere plek om een workshop ondersteunende gebaren te geven! In bezoekerscentrum OBE in Leeuwarden heb ik bijna 60 publieksdirecteuren van grote Nederlandse gemeenten mogen inspireren voor een belangrijk thema: hoe bereik ik iedereen?

ISK Sneek en Lowan netwerk

Op het ISK (internationale schakelklas) van het RSG Magister Alvinus heb ik het team mogen inspireren in het gebruik van ondersteunende gebaren. Hoe mooi is het als de leerlingen vervolgens bij de docenten aangeven dat ze de gebaren allang kennen, geleerd in het AZC van hun broertjes, zusjes en vriendjes die naar school gaan op de Master Amiko! 

Op een studiedag van het LOWAN, het netwerk voor onderwijs aan nieuwkomers, hebben we belangstellenden geïnspireerd over het gebruik van ondersteunende gebaren.

Andere post-its

Done

TechnoLab SWF

Scrum & Technolab Onderzoekend en ontwerpend leren, TechnoLab SWF is doen!  Daar past Scrum als werkwijze perfect bij. Met behulp

Lees verder »
Done

Dockinga College Quest

Scrumbegeleiding DCQ Tijdens een inspiratiesessie door Stichting Nieuw Onderwijs hebben we collega’s van het Dockinga College onderwijsinhoudelijk en procesmatig mogen

Lees verder »
Done

Global Roots

Global Roots Art and culture in primary education for sustainable development. In het Erasmus+ project Global Roots werkt Spark the Movement van Vereniging

Lees verder »

He bah! Weer zo'n cookie pop-up om te laten weten dat deze site cookies gebruikt.